Educational Values in Fasting Worship

Authors

  • Moch. Salman Alfarizi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Abdul Haris Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.61166/maklumat.v2i4.25

Keywords:

Fasting, the Value of Education

Abstract

The educational aspects contained in fasting are health education and moral education. This research aims to dig deeper into the educational values ​​contained in fasting in Islam. This research uses the library research research method, using a descriptive-analytical approach with a literature review type. The results of this research include that fasting teaches us important values ​​in life, including courage, discipline and empathy towards others. Perseverance and patience are also an integral part of fasting

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Hidaya, A. (2023). Internalisasi Solidaritas Sosial dan Nilai-Nilai Islam melalui Tradisi Weweh. Journal of Economics, Law, and Humanities, 2(2), 151–161. https://doi.org/10.21154/jelhum.v2i2.2651

Aladdin, H. M. F. (2019). Peran Materi Pendidikan Agama Islam di Sekolah dalam Membentuk Karakter Kebangsaan. Jurnal: Penelitian Medan Agama, 10(2), 153. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/medag/article/view/6417/3050

Anastasia suci Sukmawati, dkk. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. In Angewandte Chemie International Edition (Issue 6(11)).

Aqiilah, I. I. (2020). Puasa Yang Menajubkan (Studi Fenomenologis Pengalaman Individu Yang Menjalankan Puasa Daud). Jurnal EMPATI, 10(2), 163–189. https://doi.org/10.14710/empati.2020.27704

Ashar, S. (2022). Nilai Pendidikan Megengan Sebagai Wujud Solidaritas Sosial Masyarakat Desa Sudimoro Kecamatan Megaluh Kabupaten Jombang. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 7(1), 39–54. https://doi.org/10.32492/sumbula.v7i1.4845

Astuti, M., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Journal Faidatuna, 4(3), 140–149. https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.302

Dwi Ramadhan, K., Septian Fadriansyah, D., Aldi Pramesti, M., Mutiah, R., & Al-Amar Subang, S. (2023). Implementasi Prinsip Kualitas Dan Etika Islam Dalam Mempertahankan Kelancaran Produksi Pada Perusahaan Manufaktur. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 2(2), 142–157.

Fajrussalam, H. (2020). Inovasi Pembelajaran Pesantren Ramadhan Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1949

Fauzi, F., Ayi Sobarna, & Heru Pratikno. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Pada Buku Tidak di Ka’bah, di Vatikan, atau di Tembok Ratapan Tuhan ada di Hatimu karya Husein Ja’far Al-Hadar. Bandung Conference Series: Islamic Education, 3(1), 16–20. https://doi.org/10.29313/bcsied.v3i1.5511

Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46

Fitriani, N. N., & Maulida, A. A. (2023). Mengatur Pola Hidup Sehat Dengan Berpuasa Menurut Ajaran Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(6), 719–731.

Handoko, Y. (2023). Disiplin dan nilai-nilai religius dalam membentuk perilaku tagguh dan tanggung jawab Indonesian Journal of Islamic Religious Education (INJIRE). Indonesian Journal of Islamic Religious Education (INJIRE), 1(2). https://injire.org

Lisa, H., Mardiah, M., & Napratilora, M. (2020). Program Pesantren Kilat Ramadhan untuk Meningkatkan Motivasi Ibadah Siswa SMPN 3 Tembilahan Hulu. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 63–74. https://doi.org/10.46963/ams.v1i2.268

Lukman, J. (2022). Study of Living Hadith Toward The Practice of Fasting Mondays and Thursdays at the Maqamam Mahmuda Islamic Boarding School Central Aceh. Jurnal Living Hadis, 6(2), 181. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2021.3108

Mukmin, T. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Ibadah Puasa (Studi Anilasis Terhadap Surat Al-Baqarah Ayat 183-187). El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 42–67.

MUTAK, A. A. (2020). Disiplin Rohani Sebagai Praktek Ibadah Pribadi. SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 4(1), 1–24. https://doi.org/10.47596/solagratia.v4i1.45

Nugraheni, Y. T., & Firmansyah, A. (2021). Model Pengembangan Pendidikan Karakter di Pesantren Khalaf (Studi Kasus di Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Boarding School Yogyakarta). Quality, 9(1), 39. https://doi.org/10.21043/quality.v9i1.9887

Padila, C., Amanah, T. R., Safni, P., Zulmuqim, & Masyhudi, F. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Zaman Nabi Muhammad dan Relevansinya dengan Zaman Sekarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 341–349. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12386/9537

Ramadhan, J., & Maghfiroh, M. (2020). Disiplin Perspektif Dolet Unaradjan: Solusi Alternatif Dalam Mengubah Mindset Dan Perilaku Prokrastinasi Akademik. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 3(2), 194–216. https://doi.org/10.24260/jrtie.v3i2.1810

Rohman, F. (2018). Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah / Madrasah [The Role of Educators in Fostering Student Discipline in Schools/Madrasas]. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1), 72–94. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/1467

Sabpri Aryanto. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Ibadah Puasa Serta Implikasi Terhadap Pembentukan Karakter Sabpri Aryanto Abstrak. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02), 310–319. https://doi.org/10.32923/edugama.v8i2.2661

Shabir, M. (2011). Nilai Nilai Ibadah Puasa. LENTERA PENDIDIKAN, 14, 137–151.

Somantri, G. R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. MAKARA, SOSIAL HUMANIORA, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Moch. Salman Alfarizi, & Abdul Haris. (2024). Educational Values in Fasting Worship. Maklumat: Journal of Da’wah and Islamic Studies, 2(4), 185–193. https://doi.org/10.61166/maklumat.v2i4.25

Issue

Section

Articles