Educational Values in Fasting Worship
DOI:
https://doi.org/10.61166/maklumat.v2i4.25Keywords:
Fasting, the Value of EducationAbstract
The educational aspects contained in fasting are health education and moral education. This research aims to dig deeper into the educational values contained in fasting in Islam. This research uses the library research research method, using a descriptive-analytical approach with a literature review type. The results of this research include that fasting teaches us important values in life, including courage, discipline and empathy towards others. Perseverance and patience are also an integral part of fasting
Downloads
References
Al Hidaya, A. (2023). Internalisasi Solidaritas Sosial dan Nilai-Nilai Islam melalui Tradisi Weweh. Journal of Economics, Law, and Humanities, 2(2), 151–161. https://doi.org/10.21154/jelhum.v2i2.2651
Aladdin, H. M. F. (2019). Peran Materi Pendidikan Agama Islam di Sekolah dalam Membentuk Karakter Kebangsaan. Jurnal: Penelitian Medan Agama, 10(2), 153. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/medag/article/view/6417/3050
Anastasia suci Sukmawati, dkk. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. In Angewandte Chemie International Edition (Issue 6(11)).
Aqiilah, I. I. (2020). Puasa Yang Menajubkan (Studi Fenomenologis Pengalaman Individu Yang Menjalankan Puasa Daud). Jurnal EMPATI, 10(2), 163–189. https://doi.org/10.14710/empati.2020.27704
Ashar, S. (2022). Nilai Pendidikan Megengan Sebagai Wujud Solidaritas Sosial Masyarakat Desa Sudimoro Kecamatan Megaluh Kabupaten Jombang. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 7(1), 39–54. https://doi.org/10.32492/sumbula.v7i1.4845
Astuti, M., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Journal Faidatuna, 4(3), 140–149. https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.302
Dwi Ramadhan, K., Septian Fadriansyah, D., Aldi Pramesti, M., Mutiah, R., & Al-Amar Subang, S. (2023). Implementasi Prinsip Kualitas Dan Etika Islam Dalam Mempertahankan Kelancaran Produksi Pada Perusahaan Manufaktur. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 2(2), 142–157.
Fajrussalam, H. (2020). Inovasi Pembelajaran Pesantren Ramadhan Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1949
Fauzi, F., Ayi Sobarna, & Heru Pratikno. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Pada Buku Tidak di Ka’bah, di Vatikan, atau di Tembok Ratapan Tuhan ada di Hatimu karya Husein Ja’far Al-Hadar. Bandung Conference Series: Islamic Education, 3(1), 16–20. https://doi.org/10.29313/bcsied.v3i1.5511
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46
Fitriani, N. N., & Maulida, A. A. (2023). Mengatur Pola Hidup Sehat Dengan Berpuasa Menurut Ajaran Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(6), 719–731.
Handoko, Y. (2023). Disiplin dan nilai-nilai religius dalam membentuk perilaku tagguh dan tanggung jawab Indonesian Journal of Islamic Religious Education (INJIRE). Indonesian Journal of Islamic Religious Education (INJIRE), 1(2). https://injire.org
Lisa, H., Mardiah, M., & Napratilora, M. (2020). Program Pesantren Kilat Ramadhan untuk Meningkatkan Motivasi Ibadah Siswa SMPN 3 Tembilahan Hulu. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 63–74. https://doi.org/10.46963/ams.v1i2.268
Lukman, J. (2022). Study of Living Hadith Toward The Practice of Fasting Mondays and Thursdays at the Maqamam Mahmuda Islamic Boarding School Central Aceh. Jurnal Living Hadis, 6(2), 181. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2021.3108
Mukmin, T. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Ibadah Puasa (Studi Anilasis Terhadap Surat Al-Baqarah Ayat 183-187). El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 42–67.
MUTAK, A. A. (2020). Disiplin Rohani Sebagai Praktek Ibadah Pribadi. SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 4(1), 1–24. https://doi.org/10.47596/solagratia.v4i1.45
Nugraheni, Y. T., & Firmansyah, A. (2021). Model Pengembangan Pendidikan Karakter di Pesantren Khalaf (Studi Kasus di Pondok Pesantren Modern Muhammadiyah Boarding School Yogyakarta). Quality, 9(1), 39. https://doi.org/10.21043/quality.v9i1.9887
Padila, C., Amanah, T. R., Safni, P., Zulmuqim, & Masyhudi, F. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Zaman Nabi Muhammad dan Relevansinya dengan Zaman Sekarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 341–349. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12386/9537
Ramadhan, J., & Maghfiroh, M. (2020). Disiplin Perspektif Dolet Unaradjan: Solusi Alternatif Dalam Mengubah Mindset Dan Perilaku Prokrastinasi Akademik. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 3(2), 194–216. https://doi.org/10.24260/jrtie.v3i2.1810
Rohman, F. (2018). Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah / Madrasah [The Role of Educators in Fostering Student Discipline in Schools/Madrasas]. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1), 72–94. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/1467
Sabpri Aryanto. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Ibadah Puasa Serta Implikasi Terhadap Pembentukan Karakter Sabpri Aryanto Abstrak. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02), 310–319. https://doi.org/10.32923/edugama.v8i2.2661
Shabir, M. (2011). Nilai Nilai Ibadah Puasa. LENTERA PENDIDIKAN, 14, 137–151.
Somantri, G. R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. MAKARA, SOSIAL HUMANIORA, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122